フォロワー16.3万人のtokyocamerastyleさんに写真集を紹介いただきました。
ありがとうございます!!
善本さんの写真は、年代を問わず、街の様子をストレートに表現しています。また、わかりやすいレイアウトと面白いキャプション、そして2000円という価格も魅力的です。写真集を買わない人が買うような写真集だ。
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善本喜一郎さん(@kiichiro.photo)の『Tokyo Time Slip 1984 – 2020』をとても楽しんでいます。この本は、過去36年間に東京が経験した変化を反映した、魅力的なリフォトグラフィーの本です。1984年、写真を学ぶ学生だった善本は、東京を徹底的に撮影しました。
そして2020年、彼は同じ場所を同じ視点から撮影することにしました。東京をよく知る人であれば、ほとんどの景色に見覚えがあるでしょうし、かつてのその場所がどのように見えていたのかということにも興味があるでしょう。ここでは、東京の大きなパラドックスのひとつである、変化しながらも都市が「同じ」であり続けることを細部に見ることができます。
善本さんの写真は、年代を問わず、街の様子をストレートに表現しています。また、わかりやすいレイアウトと面白いキャプション、そして2000円という価格も魅力的です。写真集を買わない人が買うような写真集だ。きっと人気が出て、何度も増刷されるのではないかと予感しています。付属のテキストでは、当時の写真界を振り返っています。善本は、80年代初頭にサイン会で荒木経惟と出会っていなければ、写真家にはなっていなかったと述べている。 – 刺激を受けた善本は、すぐに渋谷の写真学校に入学し、森山大道や深瀬昌久に直接師事することになる。この本の英語版がいつか出版されることを願っています。
“Tokyo Time Slip “は日本の書店で購入できます。東京に興味のある方は、ぜひ手に取ってみてください。また、この本がきっかけとなって、新たなリフォトプロジェクトが生まれることを願っています。
I’m really enjoying Kiichiro Yoshimoto’s @kiichiro.photo “Tokyo Time Slip 1984 – 2020”– a fascinating book of rephotography that reflects the changes the city has experienced over the past thirty-six years. As a young photo student in 1984 Yoshimoto extensively photographed Tokyo.
In 2020 he set out to photograph the same locations from the exact same vantage point. Those familiar with the city will recognize most views- and likewise be interested in seeing what these places once looked like. Here we see in the details one of Tokyo’s great paradoxes: things change, but at the same time the city remains the “same”.
Yoshimoto’s straightly-seen photographs render the city clearly, regardless of the year. Likewise, the book benefits from a clear layout, interesting captions, and a 2000 yen price tag. This is the kind of photobook that people who don’t buy photobooks, buy. I have a hunch that it’ll be very popular and end up with several print runs.
In the included text, this book also looks back at the photography world of the time. Yoshimoto states that he wouldn’t have become a photographer if he hadn’t met Nobuyoshi Araki at a book signing event in the early 80s- – Inspired, he soon enrolled in a Shibuya photo school and found himself studying directly under Daido Moriyama AND Masahisa Fukase. His memories of this time makes for a fun read- – I hope that one day an English version of this book is published.
“Tokyo Time Slip” is available at bookstores in Japan. It’s an absolute must-have for anyone interested in Tokyo. Hopefully it inspires more rephotography projects in the future.
https://www.instagram.com/p/CPy-iAPFz8q/
東京タイムスリップ1984⇔2021: Tokyo Time Slip 1984⇔2021