


鉄道発祥の地・新橋には、補強されながらも当時の面影を残す鉄道遺産が今も残っています。 その一つが、新橋駅の二葉町橋レンガアーチ高架橋です。この高架橋は明治時代の鉄道近代化を象徴する構造物で、1911年(明治44年)に竣工しました。旧町名「二葉町」を通ることから「二葉町橋高架橋」と名付けられています。
赤レンガのアーチ構造は100年以上経った現在も現役で、都市の歴史的景観の一部として高く評価されています。2010年には土木学会選奨土木遺産に認定。現在、老朽化対策として耐震補強工事が進められており、2025年6月に完了予定です。一部区間ではラーメン高架橋への改築も行われていますが、景観や歴史的価値に配慮しながら保存されています。
この高架橋は新橋駅から東京駅(中央停車場)を結ぶ「新永間市街線高架橋」の一部として建設されました。設計にはドイツ・ベルリン市街線のアーチ式高架橋をモデルとした赤レンガのアーチ構造が採用され、鉄道発展の歴史を今に伝えています。
参考:東京市街線 -明治期に作られた煉瓦造の高架橋 鹿島建設株式会社(参照2025.6.13)
https://www.kajima.co.jp/gallery/kiseki/kiseki47/index-j.html
Shinbashi Station Futabacho Bridge Brick Arch Viaduct 1984⇔2023⇔2025
In Shinbashi, the birthplace of the railroad, there are still railroad heritage sites that have been reinforced but retain the appearance of those days. One such example is the Futaba-cho Bridge brick arch viaduct at Shinbashi Station. This viaduct is a structure that symbolizes the modernization of railroads in the Meiji era, and was completed in 1911. It is named Futaba-cho Bridge Viaduct because it passes through the former town of Futaba-cho.
The red-brick arch structure is still in service more than 100 years later and is highly regarded as part of the city’s historical landscape. 2010, the bridge was recognized as a Civil Engineering Heritage Site by the Japan Society of Civil Engineers. Seismic reinforcement work is currently underway to address the aging of the structure, and is scheduled for completion in June 2025. Although some sections are being reconstructed into a ramen viaduct, the bridge is being preserved in consideration of its landscape and historical value.
This viaduct was constructed as part of the Shin Nagama Urban Line Viaduct connecting Shimbashi Station to Tokyo Station (Central Station). The red brick arch structure modeled after the arched viaduct of the Berlin City Line in Germany was adopted in the design, and the history of railroad development is conveyed to the present day.

「Tokyo changes fast, and Yoshimoto now finds himself a documentarian of the ages.」
Tokyo then and now: Photographer documents four decades of change | NHK WORLD-JAPAN News


第一作「東京タイムスリップ1984⇔2021」
第二作「東京DEEPタイムスリップ1984⇔2022」
最新作「東京RETROタイムスリップ1984⇔2023」
累計 3万8000部突破!(河出書房新社)
紀伊國屋書店ベストセラー第1位(芸術)
ヨドバシドットコム 第1位(写真集)
Amazonベストセラー第1位(写真家の本)(関東の日本史)
Amazonギフトとしてよく贈られている商品1位!(写真家の本)(関東の日本史)
第一作は2021年5月発売から 4年1ヶ月(7刷)、第二作は2022年3月発売から約3年3ヶ月(4刷)たちました。
最新作は2023年12月発売で現在2刷、累計3万8000部突破!どれもロングセラーとなり嬉しいです。 ありがとうございます。
The first book has been in print for 4year 1 months (7 printings) since its release in May 2021, and the second book has been in print for3year 3 months (4 printings) since its release in March 2022.
The latest, released in December 2023, is currently in its second printing and has sold over 38,000 copies!
We are happy that they are all long sellers. Thank you very much.
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